Előző
11. oldal

kincsleletére, amely egy kereskedő sebtében elrejtett vagyona lehetett. Ennek még az értékét is megbecsülhetjük, ugyanis 965-ben a prágai vásáron járt Ibrahim ibn Jákúb leírása szerint ott 1 dirhem 1 nyestbőrt vagy 25 tyúkot, vagy 75 napra elegendő (kb. 50 kg) búzát, vagy egy ló 100 napi árpáját (kb. 150 kg) érte. A keleti kereskedőket -mint másutt is -bizonyára luxuscikkek, rabszolgák érdekelték, ezért magyar kereskedelmi partnereiknek a gazdagabb személyek közül kellett kikerülniük. Nem véletlen tehát, hogy a dirhemet tartalmazó 22 temetkezés többségében, 12-14 sírban, igen előkelő, fegyveres, közöttük 5 tarsolylemezes vitéz nyugodott.
A dirhem forgalom végét egy szomódi sírban talált 923 / 924-es as-sási (ma Taskent egyik kerülete) veretű példány sejteti, de a máramarosi kincs zárópénze hitelesebben jelzi; okát viszont másutt kell keresnünk. A 10.
század második felére a politikai-katonai helyzet megváltozott. 955 után a nyugat-európai, 970 után bizánci kalandozások értek kényszerű véget, 965, azaz a kazár kaganátus összeomlása után pedig az arab kereskedelem is lehanyatlott, s a bizánci érmék további beszivárgását leszámítva, elakadt a külföldi pénzek utánpótlása. Az ellenfelek szétforgácsolt erőinek egyesítése, a várak építése, valamint az ismételt alkalmazása miatt meglepő hatását fokozatosan elvesztő magyar harci taktika kiismerése következtében elszenvedett vereségek változásokat követeltek a magyar hadügyben. A változás elsősorban a békére hajló külpolitikában, továbbá a sereg és a fegyverzet több lépcsős korszerűsítésében valósult meg. A korábban kizárólagos könnyűlovasság mellett megjelent a kecses szablyánál nehezebb kétélű karddal, ritkábban ennek szablyamarkolatú változatával, s talán szárnyas lándzsával, valamint nehezebb, s a ló sarkantyúzására is alkalmas gombos szárakkal kovácsolt kengyelekkel is felszerelt, inkább köznépi szabadokból kiállított, némileg tehát átmeneti jellegű, de továbbra is íjász lovasság. Fellépésüket 37, kardos és szablyamarkolatú kardos