Előző
9. oldal

Ibn Ruszta és Gardizi így tudósítanak: "Azt mondják, hogy a kazárok régebben körülsáncolták magukat a magyarok és az országukkal szomszédos más népek ellen."11
A kazár kormányzat elleni felkelések egyik eseménye, a kabarok szította pártütés és belháború volt. A vereséget szenvedett kabarok (nevük lázadót jelent) az etelközi magyarokhoz menekültek, és a csatlakozott népek sorsában osztozva a katonai segédnép funkcióját látták el. Lázadásuk okaként a zsidó vallási törvénykezés bevezetését szokás feltüntetni. A kazár előkelők zsidó hitre térését, a kabarok felkelését és a már Etelközben élő magyarokhoz menekülését 860 táján tótelezik fel. A kazár előkelők korábban, 750 körül tértek zsidó hitre. A szlávok térítője, Cirill, 862-ben a kazár kagán udvarában már zsidó hittudósokat talált. Vallási okokból támadt bonyodalmak előfordultak a Kaganátusban. A kagán 922- 923-ban, egy iszlám területen levő zsinagóga lerombolásának megtorlásaként, az itili főmecset minaretjét leromboltatta, és a müezzineket. megölette. A kabar lázadás valódi oka azonban ismeretlen.
A magyaroknak a szomszédaikhoz, mindenekelőtt a szlávokhoz való viszonyáról Ibn Ruszta és Gardizi jegyezte fel: "(Állandóan) legyőzik azokat a szlávokat, akik közel laknak hozzájuk. Súlyos élelmiszeradókat vetnek ki rájuk, s úgy kezelik Őket, mint foglyokat."12 A szlávoktól szerzett foglyokat a bizánci rabszolgapiacon adták el. Az Orosz őskrónika 911-912. évi adatából tudjuk, hogy az eladott szláv szolga (cseljadin) ára két vég brokátszövet volt. Igen magas ár ez, a korabeli selyemkereskedelem és -feldolgozás Bizáncban magas bevételeket biztosító állami monopólium volt.
Nyelvészetileg tisztázatlan, de történeti megfontolások alapján valószínű, hogy a keleti szlávval azonos értelemben használt cseléd szó a régi Orosz cseljad szóból származik. Ugyanez tartozik udvar és borona szavainkra. A lengyel, valamint az alánokat jelentő jász szavaink bizonyosan régi orosz közvetítéssel kerültek nyelvünkbe. Udvar szavunk különösen fontos. A régi orosz dvor, udvar, politikai, fejedelmi központ értelemben is használatos volt.


11. MEH 88-89
12. MEH 88