Előző
37. oldal

Ilyen az Árpád harmadik fiának nevével egyeztetett Üllő, és ilyen az ő fiának nevét őrző Tas. A Kurszán kende halálát követő időre helyeztük a "kende" népének a gyepű vidékére történő szétszórását is; az Árpád-kori Magyarország peremterületén feltűnő "kék-kend" néprészek és Kend helynevek Ugyanis egyértelműen amellett szólnak, hogy a kende uralmának megdöntésekor népeit a gyepű védelmére telepítették szét.
A megtelepedést követő, de még inkább a kendek széttelepítésével járó uralomváltás lehet egyik oka, hogy a magyar hagyomány nem tartotta fenn sem a törzsek nevét, sem a hét vezér hiteles névsorát. A másik ok az lehet, hogy az Árpádok szívesen elfeledtették azt az uralmi rendet, amelyen felülkerekedtek, és azt a küzdelmet, ahogyan a vezérlő fejedelemből egyeduralkodó lett.
44 évvel Kurszán halála után Árpád dédunokája, Tormás herceg és Bulcsú harka Bizáncban informálta Konstantin császárt arról, hogy az Árpádok hogyan jutottak a törzsszövetség élére. Egy szót sem ejtettek Kurszánról, valamint arról, hogy a honfoglalás korában a magyarok kettős fejedelemség alatt éltek. Elismerték ugyan, hogy a honfoglalás előtt a magyarok rangban első vezére a fényes nemzetségből eredő Levéd volt, és mellette Álmos volt a következő vezér, de a fejedelemválasztást egy célzatos történettel adták elő. Eszerint a kazár kagán nemes kazár feleséget adott Levédnek, de nem született gyermekük. A kagán Levédet a magyarok fejedelmévé akarta tenni, aki egyben neki engedelmeskedjék, de Levéd így szólt: "Nagyra veszem irántam való hajlandóságodat és jóindulatodat, és illő köszönetemet nyilvánítom néked, de minthogy nincs elég erőm ehhez a tisztséghez, nem fogadhatok szót neked, azonban van rajtam kívül egy másik vajda, akit Álmosnak neveznek, akinek fia is van név szerint Árpád; ezek közül akár Álmos, akár a fia, Árpád legyen inkább a fejedelem." Megtetszett a beszéd a kagánnak, követeket küldött a magyarokhoz, akik a rátermettsége miatt alkalmasabb Árpádot választották fejedelemmé, és a kazárok szokása szerint pajzsra emelték.
Már önmagában az az előadás, hogy egy fényes dinasztia sarja saját alkalmatlanságát beismerve,