2. AZ ELEMI OKTATÁS
A) A TANYAI ISKOLÁK
A berekháti "régi" típusú egytantermes
iskola 1926-ban A kiegyezés után a kormány új,
az eddigieknél egységesebb, állami irányítás
alá esõ iskolarendszer megteremtését határozta
el. Az iskolai nevelés és oktató munka egységesítését
is meg kívánta oldani a készülõ oktatási
törvény. A 67-es kormány közoktatási minisztere,
Eötvös József célul tûzte ki, hogy a közoktatás
1848-ban megkezdett polgári átalakítását
befejezze. 1854-ben az ország iskolarendszerét irányító
alapszabály, a nagy tanyavilággal rendelkezõ mezõvárosokat
- így Szentest is - külterületi vagy tanyai iskolák
létrehozására szólította fel. A rendelet
az általános tankötelezettség bevezetésével
a birodalom számára akart az iskolák által
minél alázatosabb állam-polgárt neveltetni.
Az 1868. évi XXXVIII. törvénycikket, az ún. népiskolai
törvényt folyó év december 5-én szentesítette
a király. A polgári közoktatás alapjait teremtette
meg ez a törvény. Elrendelte az általános tankötelezettséget.
A 6-12 éves gyerekeknek a mindennapos, a 12-15 éveseknek
pedig a heti néhány órás ismétlõ
iskolába voltak kötelesek járni. A törvény
többek között - a felettes szervek, azok jogköre, iskolatípusok,
szükséges felszerelések, stb. - elõírta,
hogy az oktatás a tanulók anyanyelvén történjen.
1869. szeptember 11-én az akkori szentesi iskolaszék a következõ
határozatot hozta: - nincs szükség községi
elemi iskola felállítására, - az eddigi négy
tanyai iskola kezelését az egyházaktól a város
veszi át, - fel kell állítani egy hatosztályos
polgári iskolát és egy leányiskolát.
Az 1905-ig érvényben lévõ 1867-es oktatási
törvény általában az alapvetõ ismeretek
elsajátítását célozta meg, ami csak
társadalmi és természettudományi ismereteket
jelentett. Ez a századfordulóra már kevés volt.
A tanítási anyag csak azokat az ismereteket tartalmazta,
amelyek elegendõek voltak ahhoz, hogy az oktatásból
kikerülõ egyén a termelõ munkában megfelelõen
el tudjon helyezkedni, valamint vallási, ill. valláserkölcsi
és természetesen politikai normákat adott át.
A magyar nyelv mint tantárgy csak az 1879. törvény rendelkezésére
került be a tantervbe. Az 1905-ös új népiskolai
tanterv a tantárgyakat és a követelményeket praktikusabbá
tette az elõzõ idõszakhoz képest. A reáltárgyak
nagyobb szerepet kaptak, valamint tanártól, tanulótól
mélyebb tárgy ismereteket követelt meg. Az 1925-ben
megjelent új tanterv teljesen új alapokra helyezte a tanári
munkát. Az ez idõre megszokottá vált erõs
oktató munka szinte majdnem mindenhol háttérbe szorította
a nevelést. Az új tanterv szerint a gyermekben az egész
ember mûvelését kell elvégezni. Az oktató
és a nevelõ munka egymással összhangban kell,
hogy legyen. Ez a tanyai és a népiskolákban sem lehet
másképpen. A tanítást cselekvéssel kell
összekapcsolni. Mivel a magyar népiskoláknak elég
erõs földmûves háttere van, így a gyereket
is mezõgazdasági tevékenységre kell képezni.
De ha a gyerekben más hajlamok jelentkeznek, akkor annak nem szabad
gátat szabni. Szentes legelsõ külterületi iskoláját
1854-ben alapították a szentesi nagykirálysági
határban. Két év múlva - az igények
növekedése miatt - újabb három megnyitását
határozta el a város. Ezek a dónáti, a kajáni
és az ecseri határban voltak. 1869-ig három iskolát
a református egyház, egyet pedig a katolikus egyház
gondozott és kezelt. Ezután mind a négyet a város
vette kezelésébe. Majd 1883-ban a derekegyházi, 1885-ben
a tõkei, végül 1891-ben az eperjesi iskolákat
is megnyitották. 1906-ban a berki szõlõk között
és nem sokkal azután Zalotán ideiglenes iskolát
nyitottak állami segítséggel. A felszabaduláskor
19 külterületi iskolája volt a városnak. Az elõbbiben
86, az utóbbiban 77 tanuló végzett. Ez a szám
is mutatja, hogy milyen nagy volt az érdeklõdés és
a szükség a szentesi tanyákon az iskolák iránt.
De még így is legalább 1200-an nem részesültek
iskolai oktatásban. A csonka Magyarország 8 millió
lakosa közül 1 millió volt analfabéta, pedig ekkor
már régen érvényben volt az általános
tankötelezettség. Az 1908-09-es tanévtõl az összes
külterületi iskola állami kezelésbe került.
A továbbra is magas igények kielégítése
végett a város a saját költségén
további hét új iskolaépületet építtetett.
A 1925-ben város és az állam tárgyalásainak
- valamint gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszter állhatatos
munkásságának köszönhetõen további
öt iskola felépítését és a meglévõk
felújítását határozták el. Az
iskolaépítõ Klebelsberg 5 év alatt 5000 iskolát
épített fel az országban, ebbõl 1925 és
1927 között 11-et Szentesen. A Trianon által területileg,
gazdaságilag megcsonkított és elszegényedett
ország felemelkedését Klebelsberg a kulturális
reform bevezetésében látta. Egy olyan programot álmodott
meg, amely a népiskolai rendszer elterjesztését és
egy, az iskolán kívül álló népmûvelést
tesz lehetõvé. Biztosítani akarta, hogy a széles
néptömegek is elsajátítsák az írás-olvasás
tudományát. Az iskolázatlanságnak Klebelsberg
elsõdlegesen abban látta az okát, hogy a szülõk
nem engedték el gyerekeiket iskolába, mert a mezõgazdasági
munkában több hasznát látták a már
11-12 éves gyereknek. A másik ok az volt, hogy nem volt a
családban elég ruha és cipõ, hogy az összes
gyerek iskolába járhasson. Valamint gondot okozott az Alföld
- így Szentes - tanyavilágának szétszórtsága.
Ezen a gondon a jól megtervezett iskolaépítéssel
kívánt segíteni. A kultuszminiszter által építtetett
iskolaépületek a tanyavilág legmodernebb épületei
voltak. Téglából emelték a falaikat, a tetõ
nem a szokásos nádból, hanem palából
készült, ablakai nagyok, világosak voltak. Mellette
hasonló minõségben a tanító háza
állt a melléképületekkel. Ez a látszólag
jelentéktelen figyelem a tanítót a környék
módosabb emberévé emelte, és eleve már
a lakhelyével kiérdemelte a környék parasztjainak
megbecsülését. Klebelsberg elgondolása szerint
az Európához való visszazárkózás
a kultúra és a tudomány segítségével
mehet végbe. Ezért nem is sajnálta az energiát
az európai szinten álló népoktatás megteremtésére.
1927. október 4-én Szentes díszpolgárává
választották a kultuszminisztert. Ezek a tanyai iskolák,
melyek a város szegényebb és a lakosság legfõbb
részét kitevõ földmunkás réteg
oktatását voltak hivatottak ellátni, tanítási,
gazdasági és kertészeti eszközökkel voltak
felszerelve. Bennük az általános alapismeretek - írás,
olvasás, számolás - mellett gazdasági és
kertészeti "szakoktatást" is tartottak. 1928-ban
a kultuszminiszter programot indít arra, hogy az eddigi hatosztályos
népiskoláról át kell térni a nyolcosztályosra.
Nehézségekbe és ellenállásba ütközõ
terve szerint fokozatosan kell megvalósítani a váltást.
Elgondolása szerint ennek 1935-40-ben kell bekövetkeznie. Az
1914/15-ös tanév a háború kezdete. A tanítás
rendesen folyt tovább, de több volt a tanulók mulasztása.
A fiatal tanítókat behívták katonának,
munkájukat helyettes tanítók, tanítónõk
végezték. Volt olyan iskola, ahol nem volt helyettes tanító
- mint pl. belsõecseri iskola -, itt a tanítás az
1915/16-os tanévben szünetelt. Az évzárók
után minden iskolát nyári menedékházzá
alakították át. A menedékházakban a
gyerekekkel való foglalkozás és a napközikben
a felügyeleti munka az iskolák tanítóira, tanítónõire
hárult. A háború évei alatt nõtt a nõi
tanítók száma. A tanítók évi
három alkalommal szülõi értekezletet tartottak.
Ezeken kiemelten hangsúlyozták a szülõi ház
szerepét az oktatásban. Egy 1927-es határozat értelmében
az iskolákban a testi fenyítés tilos. Ezt azonban
még az államosítás után sem vették
figyelembe a tanítók.
A berki külterületi iskola Az egymástól 30-40
km-re lévõ tanyai iskolák tanítói rendszeresen
találkoztak egymással. Ezeken a találkozókon
- "tantestületi értekezleteken" - a napi munka megkönnyítése
érdekében megvitatták közös dolgaikat, ezzel
is emelni kívánták az oktatás színvonalát.
Ezekre az értekezletekre havonta került sor. Az aktuális
problémák megbeszélése, értékelése
után bemutató tanításokat és pedagógiai
témájú felolvasásokat rendeztek. Megvitatták
a Néptanítók Lapja egy-egy cikkét, és
minden alkalommal egy kolléga elõadást tartott egy
általa fontosnak ítélt és jól feldolgozott
pedagógiai problémáról. A számtan nevû
tantárgyat csak 1926-27-es tanévben vették be a tanterv-be.
A tárgy tanításának célja a mindennapi
élet leggyakrabban elõforduló számításában
a tanulók jártasságának kiépítése,
valamint a fegyelmezett, rendszeres gondolkodásra való szoktatás.
A példákat a tanyasi élet - így a gyerekek
- körülményeinek megfelelõen alakították
ki. Nagy gondot fordítottak a fejszámolásra, valamint
mind a négy alapmûvelet begyakorlására. A mértan
tanításánál a mérések és
a méréseken alapuló számítások
gyakorlati alkalmazása volt a cél. A feladatok megoldásánál
a megértésre, a helyes gondolkodásra helyezték
a hangsúlyt. Az elsõ osztályban az olvasástanítás
a szótagolva olvasás módszerével történt
(phonomimika). A folyamatos olvasásra csak a második osztályban
tértek át. Harmadik osztályban az értelmes
olvasás, a negyedikben pedig a hangsúlyos olvasás
volt a cél. A bevezetett új tanterv szerint az olvasásnak
kettõs célja volt: a gyereket meg kellett tanítani
irodalmi nyelven a hangsúlyos, szép és értelmes
olvasásra. Képessé kellett válnia a gyereknek
az olvasott szöveg megértésére. Valamint a magyar
nemzeti irodalom megismertetése is cél volt. Ennek elérése
érdekében a gyerekek nagyon sokat olvastak, és alaposan
megtárgyalták az olvasmányokat. Ezzel kívánták
rászoktatni a tanulókat, hogy gondolataikat összefüggõ
mondatokként fejezzék ki. Az elemi iskolákban a nyelvtant
nem kezelték külön tantárgyként. A nyelvtan
tanításával a helyesen írni tudást akarták
elérni. A gyerekkel megtanították a szavak helyes
kiejtését és a kimondott szavak helyes leírását.
Az írásgyakorlatot az 1-3. osztályokig négy-,
a 4. osztályoktól felfele pedig egyvonalas füzetben
végezték. A fogalmazás tanításával
a gyerek kifejezõ készségét kívánták
fejleszteni. Ebben segített az ún. beszéd- és
értelemgyakorlat. Már másodikos koruktól kezdve
tanultak fogalmazást a tanulók. A harmadikosok iskolán
kívüli tapasztalatokról írtak fogalmazásokat
elõzetes megbeszélés alapján. A felsõbb
osztályosoknál már érzelmek, gondolatok is
szerepeltek, sõt meg kellett szólaltatni a szereplõket.
Ezeken a gyakorlatokon a tanítók a kérdve kifejtõ
módszert alkalmazták. A hazafias érzelem kialakítása,
az irredenta szemlélet megteremtése akkoriban fontos dolog
volt. Ezért lett a történelem a tanyasi iskolák
második legfontosabb tantárgyává. Ezt a tantárgyat
már második osztálytól tanítani kellett
a hatodik - záróév végéig. Az új
tantervben ez mint a múlt iránti kegyelet, s tanulságainak
megértése, a nemzeti öntudat kialakítása
szerepelt. Fontos volt a nemzet erejében való bizalom, és
az isteni gondviselésbe vetett hit megerõsítése.
Az irredentizmus céljaira nagyon jól felhasználható
volt a földrajztanítás. Az órákon a tanár
végigvezette a tanulókat Nagymagyarország romjain
és a gyerekekben kialakuló elkeseredés tettrevágyást
ébresztett bennük. A Néptanítók Lapjában
Danits László írásában kijelentette,
hogy minden tanító kötelessége az irredentizmus
eszméjének felébresztése és tanítása,
aki ezt megtagadja, az hazaáruló. Mellékesen még
elõírta a tanterv, hogy a földrajz rajzoltatással
oktatható, mindig és mindent rajzoltatni kell. A tanterv
szorgalmazta a természet motiváló hatásának
a kihasználását. Ahhoz a földrajzi jelenséget,
ami az iskola környezetében megtalálható, ahhoz
ki kell menni és ott kell megtanítani. Ez a módszer,
ill. ennek "alkalmazhatatlansága" - mert már a
Csonka-Magyarországon nem volt mód megtekinteni - kitûnõen
alkalmas volt életben tartani az irredenta eszmeiséget a
tanulók körében. Természeti és gazdasági
ismereteket már a harmadik osztálytól kezdve tanítottak.
A képzés célja az, hogy a tanulók megismerjék
a természet és az ember egymáshoz való viszonyát,
valamint miképpen lehet a hasznos természeti jelenségeket
javukra fordítani, a károsakat pedig megszüntetni. Ezzel
a föld, a gazdálkodás szeretetét, megbecsülését
kívánták kialakítani. Ezért volt minden
tanyasi iskolának iskolakertje. Ezeken kívül még
tanították a következõ tárgyakat is: beszéd-
és értelemgyakorlatok, ezen belül a tisztaságra
és az egészséges életmódra neveltek;
rajztan a kézügyesség fejlesztésére; ének;
testgyakorlatok órákon az egészséges és
fegyelmezett ifjúság nevelése volt a cél; kézimunkát
tanítottak a lányoknak, hogy a legfontosabb háztartási
munkákat megismerjék, ezek közé tartozott a szövés,
varrás. Valamint néhol a tanító helyettesítette
a lelkész munkáját is. Vasárnaponként
istentiszteletet pótló vallásos tanítás
volt. Az analfabétáknak - mindenkit, aki nem tudott folyékonyan
olvasni, azt analfabétának minõsítették
- 5 éven belül meg kellet szerezniük a szükséges
tudást, mert ellenkezõ esetben analfabéta adót
voltak kötelesek fizetni 36 éves korukig. Ezeknek a tanfolyamoknak
a költségeit a község állta. Már
itt a tanyai iskolákban is rendeztek tanulmányi versenyeket
a tehetséges tanulók számára. A két
világháború közötti idõszakban a
legtöbb elemi iskola osztatlan volt. Ennek következtében
nagy volt az egyetlen tanteremben tanuló iskolás gyermekek
létszáma, az iskolák többsége egytantermes
volt, és ugyancsak sok tanuló jutott egy-egy tanítóra.
1931-ben a szentesi külterületi elemi népiskolákat
felügyeleti és igazgatási szempontból kétigazgatói
körzetbe osztották. A háborús viszonyokra való
tekintettel az iskolákban az elsõsegélynyújtással
is foglalkoztak, sõt a gyerekeknek légvédelmi oktatást
is tartottak. A háború elsõ évében az
oktatás a rendes mederben folyt tovább. A foglalkozások
9-15 óráig tartottak. A hadseregbe behívott tanítókat
helyettesítették. A következõ évben már
megmutatkozott a szegénység hatása, csökkenésnek
indult a tanulólétszám. 1944-ben rendesen szeptember
1-jén megkezdõdött a tanítás. Sok tanítói
állás betöltetlen maradt. Ruhahiány miatt sok
tanuló mulasztott. A tanítók között is volt
olyan, aki nem tudott cipõhöz, ruhához jutni. Novembertõl
a tüzelõhiány miatt szünetelt néhány
napot a tanítás. Februárra a helyzet annyira megromlott,
hogy a tanítást teljesen be kellett szüntetni. Márciusban
9 iskolában indult be az élet. A szünet alatt az iskolák
nagy részét kifosztották. A kár jelentõs.
Áprilisra már minden iskolában újrakezdõdött
a tanítás. A tananyagot nagymértékben csökkentették.
Június végén - ha nehezen is - megtartották
az évzáró vizsgákat. 1945. augusztus 16-án
kelt állami rendelet írja elõ a korábbi hatosztályos
elemi iskolák nyolcosztályos általános iskolává
alakítását. Valamint a tanköteles kort felemelték
14 évre. Az átalakítás csak lassan ment, ennek
az volt az oka, hogy a tankötelezettséget nem vették
komolyan a szülõk, és a negyedik, illetve a hatodik
osztály után a gyereknek a tanyai munkában kellett
segíteni. Például még 1953-ban a berki iskola
nyolcadikosai is csak öten voltak. A külterületi iskolák
nyolcosztályos általános iskolaként mûködtek
tovább. Az 1948-as államosítás nem jelentett
változást az életükben, hiszen eleve állami
iskolák voltak ezek az intézmények.