Magyar Királyi Téli Gazdasági Iskola
és Szaktanácsadó Állomás
Gazdaképzõ Iskola és Szaktanácsadó
Állomás
a) MAGYAR KIRÁLYI TÉLI GAZDASÁGI ISKOLA ÉS SZAKTANÁCSADÓ ÁLLOMÁS
Bartha János adományának köszönhetõen
lehetõség nyílott 1940. november 18-án a Magyar
Királyi Téli Gazdasági Iskola és Szaktanácsadó
Állomás megnyitására. Szentes - mint az alföldi
városok általában - fontos helyet foglalt el a mezõgazdasági
termelésben, és a kertészetben is fontos szerepet
töltött be. Szükségszerû volt egy ilyen intézmény
megnyitása, mert a termelõüzemeknek nagy szükségük
volt jól képzett mezõgazdasági szakemberekre.
Ez az igény hívta életre ezt az intézményt.
Az itt végzett szakemberek nagy hozzáértéssel,
gondosan végezték munkájukat a nagyüzemi gazdálkodásban,
és innen kerültek ki a vállalkozó kedvû,
szakmájukat értõ magántermelõk is, akik
a gazdálkodás versenyében képesek voltak helytállni.
Egy gazdasági iskola felállítását -
mint Szentes város képviselõ testületének
tagja - Bartha János 1890-ben bekövetkezõ haláláig
éveken át szorgalmazta. Törekvése azonban nem
talált követõkre. Ezért feleségével
arra az elgondolásra jutott, hogy végrendeletet készít,
melyben jelentõs vagyont adományoztak a városnak egy
nõi ipariskola és egy gazdasági iskola felállítására.
Ez az adomány képezte az 1940-ben megalapított gazdasági
iskola alapjait.
Az alapítványtétel és az iskolaalapítás
között eltelt 50 év. Ez idõ alatt a város
többször is - 1924., 1925. és 1927. - megpróbálta
teljesíteni Bartha János akaratát, de minduntalan
gazdasági, pénzügyi akadályokba ütköztek.
Az elsõ világháborút követõ infláció
semmivé foszlatta az addig összegyûjtött tõkét.
A város és a Földmûvelésügyi Minisztérium
tárgyalásai csak 1938-39-ben vezettek eredményre.
A megalakult iskola 1943 és 1946 között és 1988
után viselte Bartha János nevét.
Az elsõ tanévben a jelentkezõ 72 gazdafiúból
46 kezdhette meg tanulmányait a kétosztályosra tervezett
intézményben.
Az iskola az indulásakor a kisparaszti gazdaságokban az apjuk
örökébe lépõ ún. gazdaifjakat szándékozta
korszerû szakmai ismeretekkel és mûveltséggel
felvértezni.
1940-1949-ig az iskola a Földmûvelésügyi Minisztérium
felügyelete alá tartozott.
„Az I. világháborút követõ gazdasági
bajok a kisgazdatársadalmat is sújtották. A gazdaember
egész tanévre nem tudta nélkülözni legényfia
munkáját, hiszen nem volt anyagi lehetõsége
arra, hogy helyette mást alkalmazzon. Hogy a gazdák ne nélkülözzék
fiuk munkáját, Németország brandenburgi tartományában
szerzett tapasztalatokra építve szervezõdik meg a
téli gazdasági iskolai oktatás hazánkban. A
kétéves iskolában a tanítás a téli
hónapokra esett, november elejétõl március
végéig tartott. Az elméleti tanítás
után a szülõi gazdaságokba kerültek vissza
a tanulók. Itt részt vettek a család éppen
soros mezõgazdasági munkájában, az iskola tanárai
pedig rendszeresen (havonta 1 alkalommal) meglátogatták a
tanulót. A téli gazdasági iskolai tanulmányok
a második évben azzal fejezõdtek be, hogy októberben
az iskolában rendezett kiállításon kellett
bemutatni a tanuló által a családi gazdaságban
elõállított termékeket. A végzett tanulók
bizonyítványt kaptak, és "Aranykalászos
Gazda" jelvényt nyertek."
A tanulók és az iskola között a tanulmányok
befejezése után sem szûnt meg a kapcsolat. A zaktanárok
tanácsokkal segítették a kisgazdaságok munkáját,
emellett a gazdák számára hosszabb-rövidebb tanfolyamokat
szerveztek.
b) GAZDAKÉPZÕ ISKOLA ÉS SZAKTANÁCSADÓ ÁLLOMÁS
Az 1945-ös földreform végrehajtása után
jött létre ez az iskolatípus, a földjükön
gazdálkodó kis- és középbirtokosok, valamint
az újonnan földhöz juttatott volt szegényparasztok
és uradalmi cselédek gyermekei részére azzal
a céllal, hogy megszerezzék azt az alapvetõ mezõgazdasági,
kertészeti szakismeretet, melyre a kisüzemek önálló
vezetéséhez van szükség.
Az iskola szaktanárai emellett - mint elõadók - iskolán
kívül szervezett tanfolyamokon bõvítették,
korszerûsítették a gazdák ismereteit. Ez az
iskolatípus 1949-ig mûködött.
Az államosítás után az állami gazdaságok,
termelõszövetkezetek megjelenésével természetesen
változott a képzési cél is. A mezõgazdasági
termelõ intézmények vezetési feladatait közvetlenül
irányító ún. középkáder-képzés
feladatát a mezõgazdasági technikummá átszervezõdött
középiskolai oktatás látta el. A technikum nyomába
lépõ mezõgazdasági szakiskola a nagyüzemekben
hiányzó brigádvezetõk képzését
tekintette feladatának.