SZENTES OKTATÁSÜGYE A KEZDETEKTÕL
AZ ÁLLAMOSÍTÁSIG
1. A KÖZÉPISKOLÁK
A) A GIMNÁZIUMI VONAL
a) SZERVEZETLEN GIMNÁZIUM
„Körülbelül a XVI. századra esik a felvilágosodás
fényszórójának: az iskolának a megalapítása.”
Az elsõ iskolamester, akinek a nevét ismerjük, Halasi
Mihály volt az 1700 elõtti évekbõl. Ezután
az 1714-15-ös tanévbõl ismerjük még Polgári
János nevét, aki már az alsó fokú iskolán
felülálló, de azzal kapcsolatos humanista intézetnek
volt a tanítója. Ö a debreceni kollégium tagja
volt, mint az a ránk maradt iratokból kiderül: „Szerény
és Bölts Tanító, a Debreceni Nemes Collégium
tagja, voltak tanítványai Poëták, Syntaxisták"
. Ez, mármint hogy csak a debreceni kollégium végzett
diákjai taníthatnak a szentesi református egyház
humanista intézetében, csak 1746-47-es tanévben lett
törvény. Elõtte ez esetleges volt. Ezzel a döntésével
az iskolavezetés biztosította, hogy megfelelõ képzettségû
rektorok tanítsák Szentes tudásra vágyó
fiait, valamint a debreceni képzéshez hasonló volt
a szentesi is. Ezentúl ezeknek a szegény sorsú teológusoknak
lehetõséget biztosított arra,
hogy pénzt keressenek külföldi tanulmányaikra.
Ez a szervezetlen gimnázium 1849-ig mûködött. Benne
1714-1849-ig 52 rektor tanított. Általában 2-2 évig
voltak ezek az emberek itt alkalmazásban. „A rektorok közül
leginkább kimagaslik Sípos József, egy göttingai
egyetemen járt, kiváló képzettségû,
szigorú, akadozó beszédû férfiú,
aki 1805-ben cserélte fel a szeremlei prédikátori
széket a szentesi rektori állással. 13 évig
alkalmazta õt az egyház és professzori címmel
ruházta fel.
Szentesen írt prédikációi és búcsúztatói
„Oskolai Rectorok Tárháza" címmel jelentek meg."
Ezután ismét 2-2 évig tanítottak a rektorok
Szentesen.
1746-47-ben Szentes akkori földesura, Harruckern Ferenc a református
templomot elvette tulajdonosától, és a római
katolikus hívõknek adományozta az iskolaépülettel
együtt. Ekkor már a 29. rektor, Maák János tanított
az iskolában, aki tanítványaival együtt a régi
városháza egészségtelen pincéibe költözött
át. Egészen 1803-ig folyt itt az oktatás, mikor is
ugyanezen a helyen iskolát építettek. Ez az épület
lett késõbb a református elemi iskola otthona.
„A szentesi középiskolában csak a grammatikai (I. és
II.) osztályokban folyt minden évben tanítás.
Syntaxisták (III. és IV. osztályok), rhetorok (V.
osztály), poëták (VI. osztály) csak olyankor
voltak, amikor ambiciózusabb rektorok kerültek az intézethez."
Az 1850-es évek végén a református egyház
négyosztályú gimnázium felállítását
határozta el. Az I. osztály meg is nyitotta kapuit 1859-ben.
Megszervezését és vezetését a debreceni
kollégiumból érkezõ kitûnõ fiatal
teológusra, Zolnay Károlyra bízta.
Nagyot változtatott a gimnázium megjelenése Szentes
oktatásügyi állapotain. A két tanárral
négy osztályúra tervezett intézmény
már az elsõ négy évben kevésnek bizonyult.
Így az egyháztanács hatosztályúra egészítette
ki. 1863 õszén megnyitotta az V. osztályt és
az eddigi két tanár: Zolnay Károly és Csukás
Benjamin mellé felvette a késõbb híressé
vált filozófiai és pedagógiai írót,
Öreg Jánost. A következõ évben a vezetõség
megnyitotta a VI. osztályt is. Ekkor Belák János technikussal
egészült ki a tanári kar. Késõbb Öreg
Jánost Tomori Sz. Sándor, majd õt Dósa Elek
váltotta fel. Tanársegédként egy orgonista-kántor,
Joó Károly és egy festõmûvész,
Zoó János is segítette a már hat osztályos
gimnázium mûködését.
A református egyház az iskola felszereléseire nem
sokat áldozott. Anyagi erejét az osztálytermek berendezése,
valamint a tanári kar szervezése és fizetése
kötötte le. Ez a helyzet az 1863-as és az 1866-os ínséges
esztendõk után még súlyosabbá vált.
Az egyház már az eddigi terheket sem tudta viselni. Így
készségesen és örömmel bocsátkozott
tárgyalásokba a várossal, amelyet polgári iskola
felállítására kötelezett a törvény.
A tárgyalások azonban holtpontra jutottak. Többszöri
kísérlet után, hogy a törvénynek eleget
tegyen, de a gimnáziumot is fenntartsa, a város 1871 januárjában
gimnáziumi tanfolyammal egybekötött, négyosztályos
polgári fiúiskola felállítását
határozta el. „Az ugyanekkor megszûnt református gimnázium
alsó négy tagozatának diákjai az új
iskola megfelelõ osztályaiba léptek át, az
V. és a V. osztály tanulói pedig a hódmezõvásárhelyi
református gimnáziumban folytatták tanulmányaikat"
.
c) GIMNÁZIUMI TANFOLYAMMAL EGYBEKÖTÖTT POLGÁRI FIÚISKOLA
„A református gimnázium helyébe lépett községi
jellegû, új típusú iskola a régi kipróbált
tanárokat - Dósa Eleket és Zolnay Károlyt átvette.
A többi helyet új tanárokkal töltötte be.
Az ekként megalakult tanári kar a polgári iskolák
tantervét fogadta el alapul, de a latin nyelvoktatásnak is
kellõ helyet biztosított a tantárgyak sorában."
Az intézet kettõs - polgári és gimnáziumi
- tanítási jellegébõl adódó problémákat
sürgõsen meg kellett oldani. A problémák abból
adódtak egyrészt, hogy a két képzési
irány helyes egyensúlyban tartását nem lehetett
biztosítani, másrészt a tantárgyak és
a magas óraszám túlságosan sok és nehéz
terhet rakott a tanulók vállaira. Ezen gondok miatt az V.
és V. osztály 1878-79-es tanévtõl kezdve már
mint tiszta gimnázium üzemelt, és ettõl fogva
Zolnay Károly viselte az igazgatói terheket.
„Az 1883. évi XXX. törvénycikk további átalakulás
küszöbére állította az intézetet.
Az lett a kérdés, hogy tisztán gimnázium, vagy
pedig polgári iskola legyen-e belõle? A város képviselõtestülete
hatosztályos gimnáziummá óhajtotta átalakítani."
Sok viszontagság leküzdése után teljesítették
a minisztérium feltételét is, miszerint az új
gimnáziumnak új iskolaépület is kell - 1888-ra
felépítették azt Benkó Károly építész-tanár
tervei alapján. Ezzel az átszervezés legnehezebb bökkenõje
kedvezõ megoldást nyert. Az 1887-88-as iskolai évtõl
kezdve mint hatosztályos gimnázium folytatta kulturális
munkáját az addig kettõs oktatási irányú
szentesi iskola.
Az átszervezés folytán megalakult gimnáziumi
bizottság továbbra is Zolnayra bízta az intézmény
vezetését. A tanítás az új iskolaépületben
csak az 1888-89-es iskolai évben kezdõdhetett meg. 1890-ben
a városi képviselõtestület elhatározta,
hogy gimnáziumát nyolcosztályossá fejleszti
ki, és hogy a VII. osztályt még õsszel, a VIII.-at
pedig egy évre rá megnyitja. 1892. június 13-án
és 14-én Zsilinszky Mihály fõispán,
miniszteri biztos részvételével megtartották
Szentes elsõ érettségi vizsgáját. Ez
a vizsga meglehetõsen nehéz volt, mert a 16 jelentkezõbõl
csupán 10-nek sikerült elsõre vennie az akadályt.
A város mindinkább belátta, hogy az immár fõgimnáziumi
rangú iskolának modern színvonalon tartása
más téren való haladását majdnem teljesen
meggátolja. Elhatározta tehát, hogy iskolájának
állami kézbe adása érdekében az akkori
közoktatás-ügyi
minisztériumhoz fordul. Úgy is lett. Sok probléma
leküzdése után a szentesi gimnázium az 1896-97-es
tanévtõl kezdve állami kezelésbe került.
Az iskola életében a két háború közötti
idõszak nem bõvelkedett jelentõs eseményekben;
csendes, nyugodt építõ jellegû munka folyt.
1924-ben a közoktatási kormány reálgimnáziummá
nevezte át az intézetet; ez az akkori iskolareform végrehajtásának
volt az eredménye. Ezzel az új tanítási tervnek
fokozatos életbe lépése is megkezdõdött.
Az iskola tanulóinak száma átlagosan 400 körül
mozgott. Igen magas volt a lemorzsolódás; évente kb.
50-en kényszerültek évismétlésre. A tanulók
származását vizsgálva megállapítható,
hogy Szentes és környékének a középosztálya
adta a diákok jelentõs részét. Nagyon kevés
munkás- és parasztgyerek járt gimnáziumba.
A válság éveiben a tandíj meglepõen
magas volt (100 pengõ). Ennek volt köszönhetõ,
hogy a szegényebb tanulók kénytelenek voltak az iskolát
abbahagyni, vagy csak az elsõ négy osztályt járták
ki.
1935 óta rendszeres filmoktatással is büszkélkedhet
az intézmény. Ettõl kezdve évente 80-100 film
bemutatásával segítették és színesítették
az oktatást.
„A háborús készülõdés és
a háború évei mély nyomot hagytak a gimnázium
életében. A nevelés erõsen nacionalista és
militarista szellemûvé vált (levente). Az 1943-44.
tanév rövidebb lett, s a tanítást gyakran zavarta
meg légiveszélyt és légiriadót jelzõ
sziréna...
1944 tavaszán német katonai kórház költözött
a gimnázium épületébe. Ezen a nyáron a
tanárok egész sora vonult be katonai szolgálatra,
a leventéket pedig beosztották a légoltalmi mentõosztagokba.
A zsidó diákok megalázó megkülönböztetésérõl
szóló utasításokat a gimnázium igazgatója
és tanárai - amennyiben csak lehetett - figyelmen kívül
hagyták. A tanítás 1944. április 1-jén
befejezõdött."
Az 1944/45-ös tanévet szeptember 8-án nyitották
meg. A tanítás szeptember 9-én indult meg különbözõ
épületekben, mivelhogy az iskolában német hadikórház
volt elhelyezve. A tanítást a fokozódó nyugtalanságok
és légitámadások miatt szeptember 27-én
félbe kellett szakítani. A tanárok elhagyták
Szentest, így a tanítást csak nyugdíjasok és
új tanárok
alkalmazásával kezdhették újra 1945. január
8-án. Rendkívüli tantárgyként valamennyi
osztályban tanították az orosz nyelvet.
Az 1945/46-os tanévben lassan rendbejött a gimnázium
élete. Visszatért a tanári kar nagy része.
A háború még ezután is szedett áldozatokat
a gimnázium közösségébõl. A széthagyott
hadi-anyagok gondatlan kezelése számos életet követelt.
De megkezdõdött a felszabadulás utáni teljes
tanév. Igaz, a felsõs diákok elsõ foglalatossága
favágás volt,
hogy biztosítani lehessen az épület fûtését.
Még ebben a tanében megszûnt a gimnázium elsõ
évfolyama. Mint általános iskola ötödik
osztálya indult be, és az épületbõl is
elköltözött. Az 1946/47-es tanévben ugyanez a sors
várt már a második évfolyamra is. Lassan négyosztályos
gimnáziummá szervezõdött át az intézmény.
Megalakult a dolgozók gimnáziuma is.
Az 1947/48-as tanévben a Szülõi Munkaközösség
is megalakult, amely akkor fõleg társadalmi munkával
járult hozzá az iskola épületének rendbehozatalához.
A tanév során az iskola életének központjában
az 1848-as forradalom centenáriuma állt.
A régi nyolcosztályos gimnázium a felszabadulás
után fokozatosan átalakult, demokratizálódott.
Megszûnt az alsó négy osztály, a latin nyelv-
és a hitoktatás.
Rendszeressé vált a dolgozók esti és levelezõ
gimnáziuma.
Az államosítás folyamata sokkal csendesebben zajlott
le - mivel ez eleve állami intézmény volt, nem is
államosították -, mint az egyházi intézményekben.
De itt is jelentõsen megváltozott az oktató-nevelõ
munka.