Az oktatás történetével való foglalkozás
része a pedagógiai értelemben vett kulturált
nevelési tevékenységnek. Az oktatástörténet
nemcsak a pedagógiának, hanem a város mûvelõdéstörténetének
is fontos része. Ezért tartom fontosnak Szentes nevelési
és oktatási múltjának és jelenének
a feldolgozását.
A feldolgozás során figyelembe kell venni a történelmi
körülményeket is. Így lehetõség nyílik
annak megismerésére, hogy az egyes korszakokban milyen választ
adtak az újra és újra felmerülõ pedagógiai
kérdésekre. A történeti örökségek
feldolgozása nélkül lehetetlen a pedagógiát
megfelelõ módon és fokon mûvelni. A nevelést
nagymértékben befolyásolja a kor politikája,
a gazdasági és kulturális körülmények,
így ezek is szerves részei a neveléstörténetnek.
A feldolgozás célja azt bemutatni, hogy a történelem
eseményeinek, a politika változásainak folyományaként
miként születtek, tûntek el vagy alakultak át
az iskolák; hogyan alakultak át az oktatási elvek,
a módszerek, a képzési, kibocsátási
célok; milyen
elõzmények, elgondolások teremtették meg Szentes
mai iskolarendszerét.
A források hiányosságai miatt az oktatás módszertanával
nem kívánok részletesen foglalkozni.
Ez a mû szintézise kíván lenni az eddig Szentesrõl
készült vagy megjelent ilyen témájú részkutatásoknak.
A város oktatásával, oktatástörténetével
az 1928-ban megjelent - Nagy Imre által szerkesztett - Szentes címû
monográfia foglalkozott utoljára, és ez az egyetlen
mû, amely a város oktatásának a kezdeteit feldolgozta.
Kutatásom is fõleg erre a mûre támaszkodik.
Hasznos ismereteket szereztem a kezdetekrõl dr. Zsilinszky Mihály
1897-ben megjelent Csongrád vármegye történetét
feldolgozó könyvébõl és Sima László
1914-es Szentes város története címû mûvébõl.
De a szentesi levéltárban és a városi könyvtárban
fellelhetõ bõséges történeti anyag - az
egyes szentesi oktatási intézmények történetét
feldolgozó
dolgozatok, szakdolgozatok és az éves értesítõk
- és az ott dolgozók is nagy segítségemre voltak
a téma feldolgozásában.
A záródolgozat - Szentes esetében - elsõ írásos
emlékétõl, az 1746-47-es tanévvel kezdõdõ
idõszaktól az 1948-as államosítással
befejezõdõ korszakot öleli fel.
Remélem, ez a dolgozat a neveléstörténet tudományának
és a város mûvelõdéstörténetének
is a hasznára válik. Elkészítésével
célom volt bemutatni és feldolgozni Szentes iskolarendszerének
kialakulását és fejlõdését a
kezdetektõl napjainkig. De a erjedelmi korlátok és
az idevonatkozó levéltári anyag hiányosságai
és rendezetlensége miatt, az államosítás
utáni eveléstörténeti anyag, és az az
elõtti szaktanfolyamok egyike sem került feldolgozásra.