A kor Európájának zenéje
A kereszténységgel
megjelent a gregorián.A IV. században Szent Ambrus már
himnuszokat írt ésénekeltetett. I. (Nagy) Gergely
(590-604) pedig utasítástadott arra, hogy rendszerezni kell
a liturgiát.
Az ezredfordulóra már
kialakultak a mise állandórészei, ugyanakkor a zenei
ismereteket még szájrólszájra adták
tovább, pontos leírásoknem készültek -
bár bizonyos tájékoztatójeleket már
használtak.
Arezzói Guido (1000-1050)
alkotta meg a szolmizációt.A "Himnusz Szent Jánoshoz"
címû mûvébenminden sor eggyel magasabb hangon
kezdõdik (do-re-mi stb.). Lényegébena mai hangjegyírás
õsét találta ki -csak négy vonalat használva.
A korszak magyar zenéje
Szent István korában a pogányságés a kereszténység együtt él - ez jellemzia zenét is. Négy nagyobb csoportot lehet elkülöníteni,melyekrõl a továbbiakban lesz szó.
1.) A sámánizmus zenéje
A sámánizmust
lélekvallásnak nevezhetjük.A sámánt ("megszállott")
vagy táltost a szellemekválasztották ki. Ennek a kiválasztottságnakszámos
jele lehetett, ilyen pl. ha valaki több csonttal (pl.6 ujj) vagy foggal
született. A sámánok lelkileg iskülönbözhettek
az átlagemberektõl - pl. epilepsziásoklehettek. A
sámán feladata volt a kapcsolattartása jó szellemekkel,
a rossz szellemek elûzése s ígyegyfajta gyógyító
szerep betöltése. Akapcsolattartás transzban, révületben
történt.Ezt az állapotot elõ is tudta idézni.
Erre alkalmaseszköz volt a dob, mely rezgéseinek hatásáraaz
agy szokatlan állapotba került. (Ezt még ma is alkalmazzákSzibériában.)
Szintén rezgés
kelthetõ az íj húrjánakpengetésével,
sõt dallam is játszhatórajta (a húr hosszától
függõen) - talánez lehetett a lant õse.
Fontos szerepet játszott
az ének is, hiszen ezenkeresztül közölte az emberekkel
a szellemi világüzenetét. Sajátos módja
az ún. torokéneklés,amit pl. a furulyások is
alkalmaznak. Ez arra utal, hogy jelen volta többszólamúságra
való igény.
Felmerülhet a kérdés,
hogy milyen egyéb hangszereklétezhettek ebben az idõszakban?
Feltehetõen rendelkeztek
valamilyen fúvóshangszerrel a fent említetteken túl.
Biztosan állítható,hogy fejlett hangszereik voltak,
hiszen már az Istállóskõibarlangban találtak
egy háromlyukú hangszert, éstudjuk azt is, hogy már
a IV. században Kis Pipin egy orgonátkapott ajándékba
Bizáncból. Azonban nálunka népzenetudósok
sem tudják írásos anyaggalbizonyítani, hogy
milyen hangszerek létezhettek.
Külön kell beszélni a regülésrõl.A kifejezést a révület szóval hozzák kapcsolatba.Emlékét ma már a karácsony körülinépszokások õrzik, amikor regõsök énekelneka házaknál. A regösénekeknek mindig van egy érthetetlenrésze pl.: "hej, regülejtem, regülejtem", mely a versszakokvégén refrénként jelenik meg. Ezt a bizánciaktólvehettük át. (Szláv hatás jele lehet a jelesnapokhoz kapcsolódó népszokások átvétele.)
Érdekes kérdés,
hogy meddig tartott a "pogánykor"?
Mivel még I. László
is keményenfellép a pogány szokások ellen,
ez azt igazolja, hogyaz emberi tudatnak nem volt elég 10-20-30 év
a "tudatváltáshoz".Azaz István korában még
biztosan együtt élteka pogány és a keresztény
szokások.
2.) Népdalok
A népzene végigkíséri
az emberiségéletét. A legrégibb népdalok
jellemzõjea pentatónia, az ereszkedõ dallamvonal.
Kodály számoshasonlóságot mutatott ki a magyar
és a cseremisz népdalokközött. Bizonyos dallamfordulatok
bizonyíthatják,hogy az õszenetörténetben
találkoztunk ezekkelaz elemekkel. A mai vélemény szerint
a tiszta kvintváltó(öt hanggal lentebb ugyanaz a dallam)
késõbbi eredetûés talán szegényítette
is az eredeti pentatóniát.(Pentatónia: félhang-nélküli
5 fokú hangsor.)
Külön ágat képviselnek az ún.siratók. Ezek már a honfoglalás elõtti idõkbenis megvoltak. Elõször diatonikus (7 fokú hangsor 5 egészés 2 fél hanglépéssel, pl.: dúr) majdpentaton dallamra épülõk voltak. Jellemzõje továbbá,hogy a következõ századokban is szájrólszájra terjedt.
3.) A kereszténység
zenéje (gregorián)
Mikor találkoztunk a
kereszténységgel?Már Géza megkeresztelkedett,
István pedig márkeresztény hitben nõtt fel.
A ránkmaradt írásokbólazonban kiderül,
hogy már a honfoglalás elõtttalálkoztak õseink
a keresztény szellemiséggel,pl. az alánok (ászok,
jászok) révénannak bizánci változatával.
952-ben az erdélyiGyula meg is keresztelkedett Bizáncban,
az õ lányavolt Sarolt, akivel görög apácák
is érkeztek.Bizonyítható, hogy Kórógyon
a X-XI. századbanmég volt görög monostor; sõt
Szent Gellértis írt a "methodistákról".
István a római kereszténységet
vettefel, a behívott szerzetesek, lovagok pedig hozták magukkalsaját
kultúrájukat is. Mivel az írásbeliségmûvelõi
a papok voltak, õk tudták lejegyeznia zenét is. Megmaradt
István koronázási szertartása,mely a mainzi
ordót követte.
Szent István püspökségeket
is alapított.Ezekben 10-40 fõ éneklõ pap, kanonok
is élt.Ez azt jelent, hogy a korszakban ismert 3.000-4.000 dallamból
akár800-1.000-t is ismerhettek. A zene elterjedésében
fontosvolt az a rendelkezés, mely kötelezte a falvakat, hogy
10 faluépítsen egy templomot. Ezekben pedig nyílvánutánozták
a nagyobb templomok szokásait.
Összességében elmondható, hogy a zenea reneszánszig Magyarországon ugyanúgy fejlõdött,mint Nyugaton.
4.) "a magyarok szimfóniája"
(hangszeres zene)
A fenti kifejezés a legenda
szerint Szent Gellérttõlszármazik. (Gellért
olasz bencés szerzetes a Szentföldreindult, azonban Magyarországon
maradt, ahol a csanádi egyházmegyevezetõje lett.)
Szent Gellért püspök legendája elmondja,hogy amikor iskolamesterével, Waltherral, vándorútjaközben egy majornál megszállt, az éjszaka különöshangokra figyelt fel. Valamilyen éneklésnek és egymonoton mormogásnak a "kétszólamúságára".Ekkor hangozott el a szájából a kérdés:Hallod-e a magyarok szimfóniáját? A mai napig semtudjuk, hogy pontosan mire gondolhatott Gellért. Egyes véleményekszerint a szimfónia szót annak "együtthangzás"jelentésében használta; mások szerint azonbana tekerõre értette, mely állandó zúgóhangot ad a dallamnak.
A jegyzeteket készítette:
Nagy Enikõ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|