dr. Kristó Gyula:Szent István, az ember és az államférfi

című előadásának jegyzete

Mikor született Szent István?

Jelenleg István születésével kapcsolatbanhárom évszám van a köztudatban - ezek: 967, 969, 975. Mindhárom évszámotXIII. századi források alapján állapították meg. A legfrissebb kutatások azonban azt támasztják alá, hogy e három évszám egyike sem tekinthető helytállónak.

A XI. század végén keletkezett "Istvánkirály nagyobbik legendája" így ír:

"A kisfiú királyfihoz illő nevelésben részesülve növekedett, miután pedig a gyermekkorból kinőve a serdülőkornak épp csak az első lépcsőfokára hágott, atyja magához hívta Magyarország főembereit és a rá következő rendet, és közös tanácskozásuk határozatával fiát, Istvánt jelölte ki utódául a nép kormányzásában, megerősítésül egyenként megesketve őket. Amikor aztán beteltek napjai, az Úr megtestesülésének 997. esztendejében a haszontalan világ nyomorúságait az égi örömre váltotta."(p. 276-277.) Ebből meg lehet határozni István születésének hozzávetőleg pontos dátumát. Sevillai Isidorus, a VII-VIII. században élt spanyol történetíró, "pueritia"-ról (gyermekkorról) beszél 14 éves korig, illetve "adolescentia"-ról (serdülőkorról) 14-28 éves korig. Nyilvánvaló, hogy a legenda szerzője ismerte Isidorus munkáját, ez alapján használta a fenti fogalmakat. Így azt mondhatjuk, hogy István 997-ben kb. 16 éves lehetett, azaz 980/981-ben születhetett.

Másik forrásunk, az ugyancsak a XI.század végén keletkezett, rövidebb terjedelmű, "Szent István kisebbik legendája" azonban így ír:

"Eltávozása után a még gyermek Istvánt a főemberek és a nép kedvezése dicsőségesen az ország trónusára emelte, s ő lángoló lélekkel kezdett az igazság terjesztésébe, mert bár még gyermekéveinek virágjában járt, nem öntötte szavakba a szívét, hanem éppen hogy a szívébe zárta szavait." (p.304.) Izidor alapján azt mondhatnánk, hogy István még nem volt 14 éves sem apja halálakor, azaz valamikor 983 körül születhetett.A szerző azonban itt nem Isidorus munkáját, hanem a Bibliát vette alapul. A vonatkozó rész folytatásából az derül ki, hogy a Biblia 16 éves korig beszél "pueritia"-ról. Ez ugyancsak azt támasztja alá, hogy István 980/981 körül született.

A fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy két XI. századi forrás is azt támasztja alá, hogy el kell vetni az eddigi István születésére elfogadottnak tekintett dátumokat.

Ha a korábbi születési dátumokat fogadjuk el, akkor azt is el kell fogadnunk, hogy Gézát és Istvánt ugyanaz a személy, Brúnó püspök keresztelte meg. Ha azonban István csak 980/981-ben született, akkor István kereszténységének gyökereit máshol kell keresnünk.

Ha 967-ben vagy 969-ben látta volna meg a napvilágot, azt is nehéz volna megmagyarázni, hogy miért csak 996-ban nősült meg - 27, illetve 29 évesen. Ráadásul, István korában az átlagos életkor 29 év volt. Nehezen hihető, hogy egy olyan személy, akitől egy egész dinasztia fennmaradása függ, ilyen sokáig várt volna a nősüléssel. Hihetőbbnek tűnik, hogy egy 15/16 éves fiatalember vette el a 985-ben született (így házasságkötésekor 11 éves) Gizellát.

Ránk maradt egy ugyancsak XI. századi leírásból, Merseburgi Thietmar "Króniká"-jából István pogány neve is:

"Az említett császár kegyéből és biztatására pedig a bajorok hercegének, Henriknek a sógora, a saját országában püspöki széket létesítő Vajk, koronát és áldást nyert."(p. 110.) Ha Istvánt még egészen fiatalon megkeresztelik, akkor pogány neve nem válik ismertté, nem marad fenn egy (ráadásul külföldi) forrásból.

Milyen szellemi hatások érték Istvánt?

A 970-es évek elején Magyarországra érkezett Brúnó püspök, aki megkeresztelte Gézát és az udvar előkelőit. Ezt Pilgrim passaui püspök ránk maradt leveléből tudjuk:

"… mintegy 5 ezren Krisztus hívei lettek azon mindkét nemű, nemesebb magyarok közül, akiket eltöltött a katolikus hit, s a szent keresztségben részesültek."(p.24-25.) Ezután azonban mintegy 20 évig semmilyen nyoma sincs a kereszténység terjedésének. Valószínűleg a megtérítettekre sem gyakorolt gyökeres változást az új hit felvétele. Gézáról, illetve feleségéről, Saroltról az alábbi források maradtak ránk: "... apja, akit Gézának neveztek, igencsak kegyetlen volt, és sokakat ölt meg hirtelen felindulásból. Mikor kereszténnyé lett, indulatosan lépett fel tusakodó alattvalóival szemben e hit megerősítéséért és a régi bűnt az Isten iránti buzgalomból felbuzdulva elsöpörte. Ez a mindenható Istennek, de[más] istenségek különféle hiú képzeteinek is áldozott, s midőn főpapjától szemrehányást kapott ezért, magáról azt állította: elég gazdag és hatalmas ahhoz, hogy ezt megtehesse." (Merseburgi Thietmar: Krónika p. 112-113.)

"Felesége, Beleknegini, azaz szlávul mondva szép úrasszony, pedig mértéktelenül ivott, és katona módjára ülve meg a lovat egy embert hirtelen haragjának túlzott hevességében megölt. Jobban tenné e beszennyezett kéz, ha orsót forgatna, s őrjöngő lelkét türelemmel megfékezné." (Merseburgi Thietmar: Krónika p. 113.)

"Ezekben a napokban [levelet] küldött a magyarok nagyfejedelméhez, sőt inkább annak hitveséhez, aki az egész országot egy férfi kezével tartotta hatalmában, és mindazt, ami férjéé volt maga irányította" (Querfurti Brúnó: Szent Adalbert prágai püspök és vértanú második életrajza p. 83.)

A későbbi leírások jóval idealizáltabb (egyúttal hamisabb) képet próbálnak festeni István koráról (összefüggésben későbbi szentté avatásával, a magyarság életében betöltött jelentős szerepével)- pl.: "Esztergom városában született, és már kisgyermekként teljességgel belemerítkezett a grammatika tudományának tanulmányozásába." (Szent István kisebbik legendája p. 303.) Amit határozottan kijelenthetünk, az az hogy István gondolkodására egyaránt hatást gyakorolt a pogány, a görögkeleti (hiszen anyai nagyapja, az erdélyi Gyula 950 körül felvette a kereszténységet Bizáncban) és a római központú, latin kereszténységhez kapcsolódó gondolatvilág. A friss kutatási eredmények szerint az ortodox, görög keleti egyház jelenlétére utalhat "A veszprémvölgyi monostor alapítólevele" is. Valószínűtlen, hogy Gizella számára görög rítusú kolostort alapítson I. István - ugyanakkor egy francia forrásból tudjuk, hogy Géza is az István nevet nyerte el a keresztségben (s felesége, Sarolt, valóban a görög keleti egyház tagja volt): "Én, István, keresztény s egész Hungria királya, miután létesítettem, felállítottam és berendeztem a szentséges Istenanya veszprémi, érseki monostorát, összegyűjtöttem benne apácák seregét a magam, nőm és gyermekeim, valamint egész Pannónia lelki üdvéért, így rendelkezem." (A veszprémvölgyi monostor alapítólevele p. 116-117.)

"… Szent Brúnó … a hitre térítette Magyarországot …. Megkeresztelte Magyarország királyát, akit Gézának hívtak, a keresztségben - nevét megváltoztatván - Istvánnak nevezett el." (Chabannes-i Adémar: Az angouleme-i főpapok és grófok története p. 166-167.)

Ki keresztelte meg Istvánt?

"István király nagyobbik legendájá"-ban az alábbiakat találjuk:

"Az Isten kegyeltje, Adalbert püspök kente meg őt hitének igazsága szerint a keresztség olajával, és ő maga lett gyámola."(p. 275.) Ennek ellenére a tudósok sokáig nem hitték el, hogy tényleg Adalbert prágai püspök nevéhez fűződik István megkeresztelése.Tudjuk, hogy 995-996 körül Adalbert Magyarországon tartózkodott, ekkor kerülhetett sor István keresztelőjére is. Ez magyarázatot jelent arra is,hogyan maradhatott fenn a Vajk név is.

A keresztelésnek ugyanakkor volt egy aktuálpolitikai vonzata is. Adalbert rokonságban állt a bajor hercegi házzal, mely rokona volt a szász dinasztiának. Ebből származott a Német-Római Birodalom három Ottó nevű császára - így az az I. Ottó, aki győzött Augusburgban, majd Quedlinburgban fogadta a magyar követeket, és hittérítőket küldött Magyarországra- ezzel vette kezdetét a hittérítés első hulláma.

A második hullám már Adalberthez kapcsolódik. Ennek kézzel fogható jele 996-ban Pannonhalmán az első latin rítusú monostor megalapítása (ez is azt bizonyítja, hogy az "első hullám" nem volt tartós eredményű).

Adalbert valószínűleg felismerte Istvánban a tehetséget - ezért járthatott közbe a bajor-háznál Gizella és István házassága érdekében. Eddig nem volt példa arra, hogy ilyen magas rangú család tagja a "barbár keletiekkel" házassági kapcsolatot létesített volna. Szükség lehetett Adalbert "garanciájára" is, hogy Gizellából keresztény királyné lesz. Egy német forrás Gizella házasságával kapcsolatban az alábbiakat írta:

"Gizellát - igazán neve szerint a hit kezeseként - feleségül adták Istvánhoz, a magyarok királyához" (Reichenaui Hermann: Krónika a világ hat korszakáról p. 220-221.) (szójáték Gizella nevével és a német "Geisel" - kezes, túsz - szóval) A német források arról is beszámolnak, hogy Gizellának, illetve a vele érkező térítő papoknak döntő szerepük volt a kereszténység elterjesztésében. Bár olyan hittérítőről nem tudunk, aki vértanú-halált halt volna, olyanról igen, aki megsérült.

A magyarság megkeresztelésében ugyanakkor egyaránt fontos a német és a cseh hatás. Ez utóbbi kapcsán mindenek előtt Adalbertet, illetve tanítványait kell megemlíteni. (A tanítványok közül kiemelhető pl. Radla, aki később a pannonhalmi apátság apátja lett.)

Azzal, hogy István felvette a kereszténységet, egy nép sorsát döntötte el. Gézával ellentétben, ő már őszintén vállalta hitét és haláláig ki is tartott mellette. Egyébként teljesen érthető, hogy Géza és kortársai fenntartásokkal viseltettek az új hittel szemben - a pásztor élethez és húsevéshez szokott magyarok nehezen törődtek bele a böjti napokba, a rendszeres templomba járásba és abba, hogy a templomban bizonyos előírások szerint kellett viselkedniük. Istvánnál ilyen problémákkal már nem találkozunk, ezért is fontosak a fent említett előzmények. (Általában elmondható, hogy a kereszténység ott ért el gyors sikert, ahol a fejedelmet is sikerült megnyerni.)

Ugyanakkor azt is be kell vallani, hogy az átállás István számára sem volt zökkenőmentes. Erről tanúskodik a Koppány testének feldarabolásáról (ami pogány szokás) szóló részlet:

"Szent István Koppányt négy részre vágatta: az első részt az esztergomi, a másodikat a veszprémi, a harmadikat a győri kapuhoz küldte, a negyediket pedig Erdélybe." (14.századi krónikakompozíció p. 370-371.) Valószínűleg 996/997-ben került sor az első latin püspökség létrehozására Veszprémben, a mindenkori fejedelemasszony székhelyén. Ebből arra következtethetünk, hogy Gizella hozta létre. (Ugyanakkor ez is azt igazolja, hogy a Géza-kori kereszténység "alacsony szinten" volt, hiszen még latin püspökség, vagy monostor sem volt az országban.)

A koronázás

István koronázásáról csak egy megbízhatóforrás áll rendelkezésünkre, Merseburgi Thietmar már korábban is említett "Króniká"-ja:

"Az említett császár kegyéből és biztatására pedig a bajorok hercegének, Henriknek a sógora, a saját országában püspöki széket létesítő Vajk, koronát és áldást nyert."(p. 110.) Ebből kiderül, hogy III. Ottó (Gizella rokona) és II. Szilveszter pápa (hiszen áldást csak a pápától kaphatott), akik ekkortájt Rómában voltak, együtt adta a koronát Istvánnak. (Azaz a közismert történet a korona Istvánnak adásáról nem igaz.) Az, hogy mindez megtörténhetett egy szerencsés történelmi pillanatnak köszönhető - annak, hogy:

- III. Ottó volt a Német-Római császár, akit kortársai nagy műveltsége miatt "mirabilia mundi"-nak ("a világ csodája") neveznek (ő hozta létre az önálló lengyel érsekséget, és valószínűleg hasonló történt az esztergomi érsekség esetében is)

    és

- II. Szilveszter volt a pápa, aki korábban Ottó nevelője is volt.

1001-ben lényegében megbuktatták őket, majd ezt követően 1002-ben Ottó, 1003-ban pedig Szilveszter is meghalt.
 
 

Az idézetek forrása:

Az államalapítás korának írott forrásai (Szeged, 1999.) 470 p.

A jegyzetet készítette: Nagy Enikő
 
 
 

Intézményünk
Szolgáltatások
Munkatársak
Eseménynaptár
Állományunk
Európai Unió
Hasznos linkek
A honlap térképe
Vendégkönyv
Archívum
E-könyvtár

Vissza a fõoldalra