címû elõadásának jegyzete
A kor jogrendszere
A korszakban a szokások, jogszokások
a meghatározóak. Ezeket ma inkább erkölcsi normának,
illemszabálynak nevezzük; akkoriban viszont a mindennapi élet
minden területét ezek határozták meg.
A koraközépkorban, az államok kialakulásával párhuzamosan, az uralkodó megpróbált ebbe a rendszerbe beleavatkozni. Ennek hátterében az állt, hogy némely normák az állam számára hasznosak voltak (pl.: a nemesi családok tagjai közötti házasságkötés) - ezeket támogatni akarták; ezzel szemben némely norma nem volt hasznos az állam számára (pl.: a bosszújog / talio-elv) - ezeket háttérbe akarták szorítani. A változás azonban nem egyik pillanatról a másikra következett be, fokozatos volt az átmenet a szokásjogi rendszerbõl a törvények által szabályozott rendszerbe.
A magyarországi jogrendszer
István trónra kerülésekor
Magyarországon is a szokásjog volt a meghatározó.
Ami azonban jelentõs különbség az István
által alkotott törvények és a koraközépkori
törvények között, az az, hogy István már
kezdettõl azt hangoztatta, hogy új törvényeket
hoz (mindez köszönhetõ Géza politikájának
is). Ezzel szemben a nyugat-európai uralkodók azt mondták,
hogy csak a régi jó, de az idõk során elromlott
jogokat akarják megjavítani.
Istvánnak két nagy törvénykönyvét tartjuk számon - az egyik uralkodása elején, a másik a végén keletkezett. Eredeti formájában egyik sem maradt fenn, viszont az Admonti-kódex megõrizte a két törvény szövegét - igaz egybemásolva (ezért találunk a Corpus Iurisban is egy törvényt).
Mindkét törvénykönyvben megjelenik István politikája, amit ma csak "államalapításként" említünk. Sokszor mondják, hogy ezek a törvények a bajor, illetve az egyházi vegyes zsinatok (például a 800-as évekbeli mainzi zsinat) határozatainak átvételei, azonban ez nem igaz. Biztos, hogy István ismerte ezeket, az oklevelek pedig a korban elterjedt formai és terminológiai szokások szerint készültek, de a tartalom teljesen rá jellemzõ.
Mivel István hatalomra kerülésében számos olyan elem volt, mely eltért a hagyományostól, így egyik alapvetõ feladata lett a törvényalkotás.
Az ilyen "eltérések" közétartozik mindjárt az, hogy miért õ lett az uralkodó.A magyar törzsszövetségi alapelv szerint a család legidõsebb tagjának kellett volna hatalomra kerülnie (senioratus elve), mivel egyaránt kell hadvezéri és diplomáciai tudással rendelkeznie, melynek megszerzéséhez idõ kell. Ugyanakkor Géza ráébredt arra, hogy a népet le kell telepíteni, egységes államot kell létrehozni. Ebben két segítsége volt: egyrészt az egyház, másrészt a nyugati lovagok. Ezért mondhatta azt, hogy István lesz az utóda (primogenitura elve). István csupán saját törzsének magyar hadserege segítségével nem tudta volna érvényesíteni apja akaratát, szüksége volt a bajor lovagok támogatására, azaz meg kellett bíznia az "idegenekben".
Ugyancsak a törzsszövetségi hagyományokhoz kapcsolódik Koppány azon tette, amikor megkérte Sarolt kezét. A szokás hátterében az állt, hogy meg kellett akadályozni, hogy az özvegy vagyona kikerüljön a nemzetség "kezébõl". Istvánék azonban erre is nemet mondtak.
A lázadás leverése után Istvánnak törvényeket kellett alkotni, hogy hatalmát megszilárdíthassa.
A XI. századi magyar társadalom
felépítése
- Elõkelõk:
-- a régi törzs- és
nemzetségfõk és leszármozattaik
-- a német katonai vezetõk
Ez utóbbiakat - szolgálataik
fejében - az uralkodó birtokadománnyal látta
el. Már ez is újdonságnak számít, ráadásul
mivel birtokaikat a királytól kapták, elõkelõk
lettek. A régi törzs- és nemzetségfõk,
valamint a német katonai vezetõk között kialakuló
ellentétet István úgy küszöbölte ki,
hogy a régi elõkelõk is kaphattak birtokot szolgálataikért
cserébe.
-- az ispánok: a király
bizalmi emberei voltak, hiszen õk képviselték az uralkodót
helyi szinten. Szolgálataikért természetesen õk
is különbözõ adományokban részesültek
(birtokadományok, illetve a beszedett adó bizonyos százaléka).
- Katonák, azaz a magyar
szabadok (közszabadok katonai szolgálattal)
-- csak a király katonája
(belõlük
lettek késõbb a királyi szerviensek)
-- a vármegyei hadsereget
alkotók ("várjobbágyok"), akik az uralkodón
kívül az ispánnak is engedelmességgel tartoztak.
Kevesebb joguk volt és gazdaságilag is rosszabb helyzetben
voltak.
Az egyház hadseregébe
tartozók, akikre a kánonjog is vonatkozott.
- Közszabadok
A legteljesebb mértékben
szabadok. Életükbe az uralkodó lényegében
csak a büntetõjogi normákon keresztül szólt
bele.
- Szolgák
Jogilag nem tárgynak tekintik
õket, így nem rabszolgák, de nem költözködhetnek,
házasságukhoz földesúri engedély szükséges,
büntetlenül megölhetõk.
Õket fel kellett emelni a közszabadok
közé. Az egyház ismeri a "lélekváltság"
fogalmát - ennek lényege, hogy mindenki megmentheti a pokoltól
saját lelkét, ha jót tesz életében -ez
a jó lehet például egy rabszolga felszabadítása.
Ez a gondolat István törvényeiben is megjelenik, sõt
ha az utódok tudnak arról, hogy az elhalálozott fel
akarta szabadítani szolgáját, a halotti toron õkis
megtehetik.
Így alakul ki a felszabadítottak
rétege (libertinus).
István azt mondja, hogy senkit
nem vethetsz szolgaságba csak azért mert hatalmad van felette.
Ha mégis megteszi - az uralkodó megbünteti érte.
Ezt a társadalmat kell állammá szerveznie Istvánnak.
Az államalapítás
elemei
1. Koronázás
Ez egyfajta jelkép - annak a
jele, hogy a kialakuló magyar államot Nyugat-Európa
elfogadja vele egyenrangú államnak. A korabeli Európa
két pólusú:
- Német-Római Birodalom
- Bizánci Birodalom
(A pápa ekkor még az
egyházat képviseli és nem a világi hatalmat.)
Koronát csak a pápa küldhetett,
de mindkét császár is tudott a koronaküldésrõl.
Ez egyúttal jelzi, hogy elfogadták egyenrangúnak a
magyar államot.
2. Az egyházi szervezet és
a vármegyerendszer kiépítése
Az egyházi szervezet
István megteremti az "alapot"
(10 falu épít egy templomot, azaz létrejönnek
a plébániák), valamint a "tetõt" (10 püspökséget-
egyházmegyét - szervez, majd föléjük emeli
érseki ranggal Esztergomot és ennek "helyettesét",
Bács-Kalocsát).
A kettõ közti szint, az
esperességek megszervezése, majd csak Kálmán
uralkodása alatt megy végbe.
Ebben a rendszerben mindenkinek megvan
a maga kötelessége:
- az uralkodóé: legyen
pap
- a püspöké: be legyen
rendezve a templom
- a népé: eltartsa az
egyházat - ennek érdekében vezetik be a tizedet, az
elsõ adót.
A vármegyerendszer
Sajátosan Istvánra jellemzõ
megoldás ez is. Az országot területi alapon kellett
megosztani, ehhez az alapot a nemzetségi szállásterületek
biztosították. Ezekbõl szervezõdtek meg a vármegyék.
A királynak anyagi támaszra van szüksége, a nemzetségi szállásterületek 1/3-a az övé lesz.
A vármegyék élére az ispán (comes) kerül. Õ jár el a király helyett, a király nevében. Csak a királynak tartozik számadással.
Megjelennek a különbözõ tisztségviselõk. A király a legfõbb bíró, helyettese a comes palatinus (a nádor, aki az 1485-ös "nádori cikkelyek" révén az uralkodó utáni elsõ ember lesz). Létrejön a királyi tanács is - ez a törvényekben is tükrözõdik.
3. A jogrendszer
A koraközépkori királyi
törvények az egyházat és a büntetõjogot
szabályozzák; az emberek egymás közti viszonyába
(magánjog) a legkésõbb avatkozik be az állam,
mivel nem nagyon érdekli. Ezzel szemben Istvánnál
már az I. törvénykönyvben is találunk magánjogi
szabályozást (az ilyen törvényeire jellemzõ,
hogy nem említik a királyi tanácsot).
Magánjog:
- Akinek birtokot adományoz
az uralkodó, az szabadon rendelkezhet vele; ezt fiainak és
a nemzetségnek tiszteletben kell tartania (lényegében:
szabad végrendelkezés).
Ezeket a birtokokat az uralkodó
nem veszi vissza, a nemzetségnél maradnak. Ez azért
fontos, mivel a hûbériség lényege, hogy az adomány
továbbra is az uralkodó tulajdona marad.
Kálmán lesz az, aki változtat
ezen a rendszeren. Õ azt mondja, hogy ez a rendelkezés csak
az István által adományozott birtokokat érinti,
a késõbbi adományok visszaszállnak az uralkodóra,
azaz a nemzetségi és az adománybirtok kezd szétválni.1222-ben
az Aranybulla már a következõket rendeli el: ha a birtokosnak
nincs fiú utóda, szabadon rendelkezhet a birtokkal; ha nem
rendelkezik, akkor a nemzetséget illeti meg a birtok - azaz már
nem tesz különbséget az adománybirtok és
a nemzetségi birtok között.
- Már az I. törvénykönyvében
rendelkezik az özvegyi jogról. Eszerint, ha a nõ özvegyen
marad, nyilatkozhat arról, hogy így akar-e maradni, ez esetben
senki nem kényszerítheti házasságra. Joga van
elmenni is és magával viheti hozományát, de
gyermekeit ebben az esetben a nemzetség férfitagjai nevelik
fel.
Ez a rendelkezése európai
viszonylatban is korainak számít.
- Megtiltja a nõrablást. A házasságkötésnek két õsi módja van: az egyik a nõrablás, a másik a nõvásárlás. István úgy rendelkezik, hogy ha nõrablás történt, kötelesek visszaadni a nõt és vérdíjat is kell fizetniük.
Büntetõjog:
- Általánossá
teszi a jóvátétel intézményét
(compositio). A büntetõjog legõsibb módja a bosszúelv
(talio-elv) érvényesítése. Ennek jellemzõje,
hogy kollektív, azaz az elhalálozott nemzetségének
joga van bosszút állni a gyilkoson vagy annak nemzetségén.Ugyanakkor
a viszontbosszú tilos.
A jóvátétel ezzel
szemben abból indul ki, hogy minden embernek értéke
van (ez kapcsolódik a társadalomban elfoglalt helyéhez).
Istvánnál rendkívül ritka a halálbüntetés.
A jóvátételi összeg egy része a királyé,
másik része a nemzetségé, a harmadik részpedig
az eljáró bíróé.
- A király és az ország ellen elkövetett vétek, az ország árulása, idegen országba szökés (összefoglalóan a hûtlenség) bûnét elkövetõ büntetése a rendiség idõszakában fej- és jószágvesztés. Ezzel szemben István úgy rendelkezik, hogy az elkövetõt ugyan halálra ítéli (de ártatlan gyermekeit nem bünteti), emellett vagyona is az uralkodóra száll. Ez már a hûbériség jele (fiscalitas-jog).
- A "közbûncselekményt" (emberölés, gyújtogatás, boszorkányság, más házára törés) elkövetõkre is jóvátételt ró ki. A kard általi emberölést viszont halállal bünteti.
- Megjelenik a szabadságvesztés is büntetésként. Itt arról van szó, hogyha valaki ugyanazt a bûnt még egyszer elköveti, akkor elveszti szabad ember állapotát.
- Tükröztetõ büntetés például a hamis tanúzás esetén kirótt kézvágás, nyelvvágás.
- Testi fenyítés: a bûbájosok
ellen a püspök joga (ostorral).
A jegyzeteket készítette:
NagyEnikõ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|