A régészet a tárgyi
emlékekkel foglalkozik. Ezek száma ebbõl a korszakból
kevés, hiszen a szerves anyagok elpusztultak. Ugyanebbõl
következik az is, hogy szûkkörû a következtetés
lehetõsége.
A régész a tárgyi
emlékek mellett jelenségeket is megfigyel (talajban, földben),
majd ezekbõl a jelenségsorokból és a tárgyak
töredékébõl rekonstruál, és állandó
párhuzamkereséssel jut el a "résztõl" az "egészhez".
Amit semmiképp sem lehet figyelmen kívül hagyni az az,
hogy a régészet mögött mindig az ember van - akkor
is, ha tárgyakról van szó.
Az elõadás célja,
hogy bemutassa, milyen régészeti módszerek használhatók
a korabeli élet megismeréséhez.
Legelõször is azt kell megemlíteni, hogy felfogásbeli különbség van a mai kor és a középkori ember felfogása között. Ez abban ragadható meg, hogy a középkorban nem mûvészek, hanem mesteremberek voltak a fennmaradt munkák létrehozói, akik a lehetõ legjobban igyekeztek elkészíteni munkájukat, tökéletességre törekedtek. Fontos még az is, hogy a középkori Európa az egyszerû emberek Európája, akik életét a mindennapi élet tevékenységei (pl. földmûvelés) tölti be.
A települések
A fennmaradt írásos források
száma igen kevés, így elsõsorban a régészet
segítségével lehet ezekrõl adatokhoz jutni.
Az oklevelekbõl az a kép bontakozik ki, hogy a települések
élõvizek illetve nagy, hajózható folyók
mellett alakultak ki. Itt próbálták a lehetõ
legtöbb földet megmûvelni (mely ekkor kétszeres
termésátlagot adott), ezáltal törekedve a nagyobb
létbiztonságra.
A régészeti adatok, vizsgálatok
(pl. terepbejárás, légifotózás) alapján
azonban megállapítható, hogy a vizektõl távolabb
is létrejöttek települések - nagyon kiterjedt településhálózat
figyelhetõ meg már a korai idõkben is. A településeknek
két nagy típusa különíthetõ el:
1. vízparti települések,
melyek a vizek menti magas partokon alakultak ki és 20-30 házból
álltak
2. lefolyástalan területeken
kialakult nagy (500-1000 méter széles) faluközpontok,
hozzá kapcsolódó tanyaszerû telepekkel.
Sáp-falu feltárása
fontos szerepet játszott a rekonstruálásban, hiszen
ez az elsõ település Magyarországon, melyrõl
bizonyítható, hogy a honfoglalástól a XII.
század végéig településként létezett
- csupán kisebb mozgással.
A feltárások nyomán
sokféle falut ismerhettek meg a régészek. Megállapították,
hogy árkok osztották be a falu szerkezetét, azaz rendezett
faluszerkezet képe bontakozott ki. Természetesen az is elõfordult
(pl. Visegrád-Váckert), hogy a templom körül laza
szerkezetben helyezkedtek el a házak.
A lakóépületek
A "földbe mélyített
házak" 60-70 centiméternyire mélyedtek a földbe.
Alaprajzuk 2x3 ill. 3x4 méteres téglalap, belmagasságuk
pedig akkora, hogy kényelmesen fel lehetett állni bennük.
A falak a földre támaszkodtak. Fennmaradtak az ágasfák
(2 darab) nyomai (ezek mozgatásával egyébként
növelhetõ volt a házak alapterülete).
A tetõzet kialakításánál
elõször gallyakat helyeztek a nyeregtetõre, majd erre
nádat, földet, melybe végül fûmagot vetettek.
Ennek eredményeként egy jó klímájú
házhoz jutottak, melybe nem esett be az esõ sem.
A házak többnyire rendelkeztek
tüzelõberendezéssel. Padló gyanánt agyagot
simítottak a földre; a háztartási munkákhoz
pedig ún. ülõgödrökret alakítottak
ki. A kor jellegzetes bútora a láda volt.
Összességében ezeket
a házakat nem tekinthetjük primitívnek, elmaradottnak,
hanem a kor kényelmi színvonalának megfelelõ
épületeknek.
A kísérleti régészet
bebizonyította azt is, hogy az építkezés a
ház gödrének kiásásával kezdõdött,
a két ágasfát pedig alig kellett megtámogatni,
mivel az épület a (külsõ) földre támaszkodott.
Az épületekrõl különbözõ rekonstrukciók
is készültek.
Biztosan lehet állítani,
hogy voltak faépületek is, de ezek nyomára nehéz
ráakadni, hiszen a szerves anyagú fa lebomlott az idõk
során. Ezek a faépületek alig 40-50 centire mélyedtek
a talajba és voltak köztük kétosztatúak
is.
A korabeli emberek nagyon jól
ismerték környeztüket, ezzel magyarázható,
hogy szinte minden faluban elõ tudták állítani
a vasat. Ez úgy történhetett, hogy összegyûjtötték
a gyepvasércet, majd ezt megolvasztották, és kikovácsolták.
Különbözõ eszközöket állítottak
elõ belõle, pl. baltát.
Értettek a csontmegmunkáláshoz
is. Készítettek pl. csontkorcsolyákat, melyek végein
található lyukak felfüggesztésre lettek kialakítva.
A felfüggesztéshez vékony bõrszíjakat
használtak.
Megmunkálták a köveket
is - nemcsak szobrokat készítettek belõlük, hanem
edényeket is.
Fennmaradtak továbbá
az ülõgödrök között néha karólyukak.
Ezek a vízszintes szövõszékek nyomait õrzik
(erre utalnak a szövõszék nehezékei és
az orsógombok is).
A nyári konyha szerepét
a külsõ kemencék töltötték be. Ezek
felett is volt tetõszerkezet.
Felvetõdhet a kérdés,
hogy hol tartották a megtermelt gabonát. Ma már biztosan
állítható, hogy a honfoglalás korában
is mûveltek földet. A gabonát méhkas alakú
vermekbe gyûjtötték, 25-30 literes hombáredényekben
tárolták, melyek korongozása, kiégetése
sem volt egyszerû feladat. Ezeket gyakran kikenték, kiégették
a dohosodás ill. a férgek elleni védekezésül.
Fõzõedényként
használták az ún. belsõfüles cserépüstöt.
Az edények egyébként ritkán kerülnek elõ
épségben (ha mégi, akkor elsõsorban sírokból),
általában cserépdarabokból kell rekonstruálni
õket. Az a tény, hogy fõzõedény készítése
esetén az agyaghoz õrölt kerámiát kevertek,
szintén azt bizonyítja, hogy az alapanyagokat milyen jól
ismerték.
A templom
Ez az az idõszak, amikor állandó,
határozott ponttá válik a templom a falu életében.
Nem tudjuk, hogy számszerint hány templom épült
- csak Csongrád megyében több mint 180-at ismerünk.
Ez helyére csak ritkán utalnak falmaradványok, mint
pl. az ecseri templomrom esetében.
A templomok többségét
a faluközösség építette. Ennek elsõ
lépéseként védõszentet választottak,
majd engedélyt kértek a püspöktõl, ezután
elkezdõdhetett az építkezés, melynek befejeztével
a püspök felszentelte a templomot és a temetõt.
A csomorkányi templom feltárásánál
megfigyelték a régészek, hogy a földet áthalmozták
(és árokkal övezték), így egy mesterséges
dombra épült a templom. A falak belsõ részének
vörös színét a habarcsba kevert téglapor
és homokkõ adta, emellett freskókkal is díszítették.
A külsõ oldalnál fehér vakolóhabarcsot
használtak, majd vastagon meszelték (a mészhez zsiradékot
is kevertek, így vízlepergetõ hatású
lett).
Felmerült a kérdés,
hogy hogyan állították elõ a kötõanyagot,
mely még ma is tart. A kísérletek azt bizonyítják,
hogy forró mészhabarcsot használtak.
A templomban elhelyezésre kerültek
különbözõ tárgyak is - elsõsorban a
liturgia kellékei. Meghatározó tárgy a kereszt,
mely a XI. században terjedt el. A fakeresztre fémlemez (pl.
aranyozott bronz) került, majd elhelyezték a feszületet.
Emberek
A korabeli emberek a temetkezésekbõl
ismerhetõk meg. A temetõkben kevés eszközzel
találkoznak a régészek. A kutatóknak nem sikerült
még biztos választ adni arra a kérdésre, hogy
a korabeli lakosság többsége a római vagy a bizánci
kereszténységet követte-e.
Maradtak fenn nyakban hordott keresztek,
gombok, kapcsok, különbözõ ékszerek. Ez utóbbiak
közül ki lehet emelni a bronz vagy ezüst szálból
font vagy sodort nyakperecet, melyhez ugyanilyen anyagú gyûrût
és karperecet viseltek. Általánosnak mondható
az öv használata, melyen a tarsolyt is hordták. A XIII.
századtól figyelhetõ meg a veretes övek elterjedése.
A sírokban gyakran találnak pártát. Ezekrõl
megállapították, hogy 5-6 elkülöníthetõ
típusuk (pl. csüngõs, poncolt) 1000 év alatt
nem sokat változott. Ebbõl arra következtetnek, hogy
valószínûleg a halotti szertartásokhoz kapcsolódhattak.
A jegyzeteket készítette:
Nagy Enikõ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|