Pénzt
a sportba!
A 90-es évek talán legnagyobb vesztese a sport, mert az addigi szinte
biztos politikai indíttatású támogatását teljes mértékben elvesztette.
Mára a sportegyesületek több milliárdos adósságot halmoztak fel, amelynek
megfizetése alól a legkülönfélébb technikákkal
igyekeznek kibújni, és mivel a társadalmi szervezetek csak saját vagyonukkal,
míg tagjaik semmilyen mértékbe nem felelnek ezekért az adósságokért ezt
könnyű szerrel meg is tehetik. Látszólag jó megoldás a klub (egyesület
) kiürítése és új klub alapítása. Ez mikro szinten meg is oldja a problémát,
csak azt nem szabad elfelejteni, hogy makro szinten a nemzetgazdaságban
a társadalombizosítás és az állami költségvetés szintjén éppen úgy hiányzik
ez az évről évre halmozódó és újratermelődő
adóssághalmaz.
Miközben a labdarúgásban felismerték az élsport üzleti jellegét, addig
az egyéb sportágakban nehezen halad a sport privatizálása és piacosítása.
Pedig nincs más megoldás, az élsport gazdasági alapjait csak e két
eszközzel lehet megteremteni.
A sportban nagy reklámérték lakozik, ennek a kiaknázása éppen olyan
marketing tevékenységet igényel, mint bármilyen közönséges termék eladása.
Egyre inkább növekszik ez a lehetőség a helyi
rádiók és televíziók illetve a kereskedelmi rádiózás és televíziózás
rohamos fejlődésével.
A sportegyesületeknek meg kell bízni a reklámmal és marketinggel foglalkozó
szakembereket , ennek a lehetőségnek a kiaknázására.
E mellett természetesen olyan gazdasági alapot kell teremteni, amelyben
a kereskedelmi tevékenység dominál, mert jól látható, hogy a nagy profit
amit a sport finanszírozására lehet felhasználni itt realizálódik és innen
a legkönnyebb azt a sportba konvertálni.
Csak akkor lehet professzionális sportról beszélni , és professzionális
fizetéseket adni, ha a sportolók megtermelik teljesítményükkel a jövedelmük
fedezetét. Ez egyébként nehezen meghatározható teljesítmény, hiszen sportága
válogatja, hogy mi az, ami már megfelelő üzleti
értékkel bír. Egyes sportágakban már a második vonal, de a sportágak
zömében a nemzetközi szereplés az.
Amennyiben a sportegyesületek olyan tevékenységet
vállalnak át amely eredendően az állam illetve az önkormányzat feladata
- diáksport 6-18 éves korúak sportolása- akkor ezt a "feladattulajdonosnak"
kell finanszíroznia. E mellett az utánpótlás nevelés költségeit azoknak
kell megfizetni, akik később abból
profitálhatnak, tehát legalább akkora térítési díjat kell kérni mint amekkorát
egy nyelvóráért, teniszóráért vagy testépítő,
kondicionáló szalonba kellene fizetni.
Összefoglalva tehát a sport finanszírozásának forrásai :
elsődlegesen az üzleti tevékenység,
amelyben a reklámadottságok kiaknázásának kell dominálni, kereskedelmi
tevékenységgel párosítva.
másodsorban az utánpótlás nevelés költségeinek áthárítása az
önkormányzatokra és az azt igénybevevő polgárokra.
harmadsorban a klubok köré szerveződő
helyi , kistérségi vállalkozók , polgárok támogatása, akiknek a
szimpátiáját el tudja nyerni az egyesület. E támogatás megjelenhet pénzben
és természetben is.
Meggyőződésem, hogy ameddig nem alakul
át a sport finanszírozása és nem változik meg a sporttal kapcsolatos
gondolkodásmód, addig egyre nehezebben fogják sportolóink a kimagasló eredményeket
szállítani, különösen így van ez a csapatsportokkal, a labdajátékokkal.
Nem véletlen hogy ha csak a labdajátékokat vizsgáljuk, akkor a magyar sport
teljesítménye talán a kézi- és vízilabda kivételével lényegesen gyengébb
mint más, hasonló nemzetek teljesítménye.
Orbán István
Vissza