|
Mielőtt a Betafix Sound
Studio-ba jönnél ... |
|
|
- Vedd fel legalább egy egyszerű kazettásmagnóval
szerzeményedet, előadásodat, hogy a problémás
részeket mihamarabb észrevedd!
- Dolgozd ki rendesen a zenét, az éneket, vokált!
Gyakorold a hangszeres szólókat!
- MIDI-s sequencer-t, programot használsz? Készíts
elő, és hozz el minden file-t!
- Dolgozz ki több szerzeményt, mint ahány dalt
felvenni szándékozol. Sosem tudhatod, lehet
hogy éppen Te magad fogsz lemondani az egyikről
"Ne erőltessük!" címszóval!
- Vigyázz magadra, hangodra a felvételek befejeztéig
(azért utána is)! Aludj rendesen, egyél
eleget, óvd a hallásod!
|
|
|
A felvétel kezdetekor ... |
|
|
- Légy pontos! Az óra ketyeg, ha megérkeztél,
ha nem!
- Próbálj azonos "hullámhosszra"
hangolódni a hangmérnökkel. A felvétel előtt
gondolatban menjetek végig a dalon. Ha létezik
a Te szerzeményedhez hasonló jellegű mű, hozd
el és hallgassátok meg közösen!
- Segíts a hangmérnöknek megtervezni hány sávra
lesz feltétlenül szükség! Ez megelőzheti
egyes sávok felesleges le "ping-pong"-ozását
(összemásolását), és a keverésen is gyorsít.
- Használj új húrokat, kábeleket, elemeket...
stb! A tartalék pedig sosem árt! De ne 10
perccel a felvétel előtt akard lecserélni a húrkészletet!
- Ne akarj számodra még ismeretlen (éppen kölcsönkapott)
berendezéseket használni, csak azért, mert
"állítólag jobb" mint a tiéd! A
megismerés és a kellemetlen meglepetések mind
plussz óradíjat jelentenek!
|
|
|
Felvétel közben ... |
|
|
- Ne felejtsd el, az egyéniség és a "feeling"
a legjobb dalok titka! A technika semmit sem pótol.
- Ha hibázol, ne állj le és ne kezdd elölről
állandóan, attól csak kiégsz! Később
felvehető ún."bekötéssel" a rontott
rész önmagában.
- Ne akarj felvenni valamit csak azért, mert még
van üres sáv! Vigyázz a túlhangszereléssel!
Jóból is megárt a sok!
- Mindig tartsd szem előtt mi adja a műved fő
vonalát! Ha ez az ének, akkor már előre
tervezz be erre több időt!
A szükségesnél több időt ne pazarolj olyan
dolgokra, amelyek nem tartoznak a fő vonulatba!
- Tudnod kell abbahagynod a munkát. A fáradtság,
erőltetettség hallatszik a végeredményen!
- Ne legyenek jelen vendégek, ismerősők! Munka közben
csak zavarnak, hátráltatnak és gyakran a
kritikájuk sem előremutató.
- Mindig hangolj!
|
|
|
Keveréskor ... |
|
|
- Bízd rá az első keverést a hangmérnökre! Ő
tudja mit, hogyan, miért (elvégre ez a munkája).
Légy nyitott!
- Halgassd meg kedvenc CD-det a házi hi-fidben,
majd hallgasd meg a stúdió monitorhangfalain,
és a különbség ismeretében figyeld a keverés
eredményét!
- A teljes műben gondolkodj, ne csak az egyes
hangszerekre figyelj! Különben, zenekar esetén,
mindenki csak a saját hangszerét akarná
hangosabbra. Az nem keverés!
- Együttes esetén, csak a belső viták után
megmaradt óhajokat közöld a hangmérnökkel!
Öt különböző vélemény miatti ötszöri
keverés, ötször annyi időbe telik!
- A keverések között nem árt pár nap szünetet
tartani. A friss fül sokkal objektívebben ítél!
|
|
|
Keverés és mastering után
... |
|
|
- A master CD-t tedd el biztonságos helyre!!!
Mindig csak másolatokat hallgass, vagy adj oda másoknak!!!!!!
|
|
|
Az egész felvételi munka során
... |
|
|
- Légy felkészülve lelkileg és pénzügyileg,
hogy a leggondosabb tervezés és gyakorlás
mellett is adódhatnak (nem stúdiótechnikai
jellegü) előre nem látható, időbeni csúszást
okozó problémák!
|
|